Öresund under krigsåren

Årets utställning på Sjöfartsmuseet handlar om Öresund under krigsåren 1939-1945. Här går det till exempel att få veta allt om utbåtsnätet som gick mellan Viken och danska Ellekilde.

Välbesökt Valborg

Valborgsmässoafton 2019 blev en fantastisk kväll. Linda Bjernstål höll vårtalet. Körsångare från Vikens församling framförde de traditionella vårsångerna.

Nya träd på Gröna Torg

Enligt kommunen mår träden som ramar in Gröna Torg dåligt. Därför ska de bytas ut i höst. Vilket trädslag det blir är ännu inte bestämt. Men 21 nya träd kommer att planteras. I samband med det vill kommunen göra en viss upprustning av platsen och har därför vänt sig till VKB. Vi har framför ett gammalt önskemål

“Vi ska köpa vingar för pengarna”

Vår kära Sophiamölla står just nu utan vingar. I slutet av förra året togs de gamla vingarna ned sedan det konstaterats att de var så drabbade av röta att de utgjorde en säkerhetsrisk. Samtidigt startade arbetet med att få fram nya vingar till möllan. Styrelsen för möllan är nu mitt uppe i detta arbete. Studiebesök har gjorts

Yttrande angående planerad utvidgning fastigheten Stubbarp 39:3

Till WSP Sverige AB Att: Maria Andersson Box 574 201 25 MALMÖ Efter avgränsningssamrådet arrangerat av Välinge Innovation Sweden AB (8/11-2018) önskar jag att avge följande synpunkter på den planerade utvidgningen av verksamheten inom fastigheten Stubbarp 39:3 m fl i Viken i Höganäs kommun. Den aktuella anläggningen ligger nära trafikplatsen vid Prästavägen vid 111:an, och därmed i

Det blir en Vikenfest 2019!

VKB:s styrelse har beslutat att det ska bli en Vikenfest nästa år. Den kommer att äga rum sista helgen i juli, 27 och 28 juli. Vi planerar för en hamnfest under lördagen, kanske med ett förstärkt maritimt tema, och en kulturhistorisk söndag. Under hösten lägger vi upp några av riktlinjerna. Efter nyår sätter planeringen igång på allvar.