Det blir en Vikenfest 2019!

VKB:s styrelse har beslutat att det ska bli en Vikenfest nästa år. Den kommer att äga rum sista helgen i juli, 27 och 28 juli. Vi planerar för en hamnfest under lördagen, kanske med ett förstärkt maritimt tema, och en kulturhistorisk söndag. Under hösten lägger vi upp några av riktlinjerna. Efter nyår sätter planeringen igång på allvar.

Tack alla företag som gör Vikenfesten möjlig!

Vikens Kultur- och Byaförening vill rikta ett stort och varmt tack till alla företag som stöttar oss och gör det möjligt för oss att arrangera Vikenfesten. Tack sponsorerna Fremlab, Öresundskraft, Höganäs Energi, Tre Revisorer i Hbg, Advokatfirman Lindahl, Bildeve, Bästa Bostaden, Per i Viken och UP-hallen. Tack till följande företag som skänkt vinster till VKB:s lotteri: Sans

Vikenfesten den 28 och 29 juli

Missat inte årets upplaga av Vikenfesten. Två dagars fullmatat program erbjuds! Ett programblad har delats ut till hushållen i Viken. På lördagen är det marknadsdag i Vikens hamn. Det blir försäljning av mat och hantverk. Lotterier. Våfflor, thaimat och korv till försäljning. Kom och lyssna på Husarsextetten som spelar mellan kl 10 och 12 och Viken Big

Trädgårdsrunda i Paul Jönska trädgården

Helgen den 16 och 17 juni är det dags för Trädgårdsrundan i Nordvästra Skåne. Paul Jönska gården deltar. Välkommen att ta en titt på denna unika trädgård när den står i nästan full blomning. Läs mer om trädgården under fliken Kulturskatterna/Paul Jönska gården som du hittar på hemsidans meny. Under trädgårdsrundan är det öppet mellan kl 10-17.

Badsäsongen har börjat

Nu är sommaren här. Samtliga tre bryggor vid heden är nu ilagda och alla VKB:s hytter är uthyrda. Grähsa brygga vid hamnen håller på att repareras. Hela grundkonstruktionen byts ut. Arbetet beräknas vara klart i början av juni. Trevlig sommar!

Nu har vi firat Valborg och våren

Nu har vi sjungit in våren! Tack körsångarna under ledning Karin Johansson. Tack Stina Hagman för ditt tal till våren. Tack alla som kom. Tyvärr kunde vi inte tända bålet – det får bli en annan kväll.

Ny styrelse i VKB

Byaföreningen fick en ny styrelse på årsmötet den 22 mars. (Protokoll från mötet finns att läsa här på hemsidan under fliken VKB.) Lotta Hördin valdes till ordförande. Styrelsen utsåg Fredrik Hallgårde till vice ordförande, Gert van Doormalen till kassör och Louise Alexén till sekreterare. Ledamöter i styrelsen är Lars Niwong, Linda Lundin, Tove Maurtizon, Lena Thorson och

Dags att betala medlemsavgiften för 2018

Byaföreningen behöver ditt stöd och vi hoppas att du vill vara medlem även under 2018. Den 22 mars håller föreningen årsmöte. Välkommen! Den 30 april har vi ett färdigt program så att vi kan fira valborg vid hamnen i Viken. Byalurens nästa nummer kommer i mitten av maj. Redaktionen har rivstartat sitt arbete. Vi hoppas kunna bjuda

Vill du “köra” Sophiamöllan?

En av Vikens mest framträdande profiler är möllan. När dess vingar snurrar är det en mäktig syn.  För att kunna hålla liv i traditionen behövs fler frivilliga krafter.  Är du intresserad av att lära dig att ”köra” möllan är du varmt välkommen att höra av dig till Robert Johansson på 042-23 69 03 eller guroviken@gmail.com. Du kan läsa