Nya träd på Gröna Torg

Enligt kommunen mår träden som ramar in Gröna Torg dåligt. Därför ska de bytas ut i höst. Vilket trädslag det blir är ännu inte bestämt. Men 21 nya träd kommer att planteras. I samband med det vill kommunen göra en viss upprustning av platsen och har därför vänt sig till VKB. Vi har framför ett gammalt önskemål

Paul Jönska gårdens program sommaren 2019

Paul Jönska gården kommer under året att delta både i Trädgårdsrundan den 15 och 16 juni och Sommarträdgårdsrundan den 24 och 25 augusti. Söndagen den 14 juli är det dags för den så populära Våffeldagen. Alla söndagar från den 23 juni till den 25 augusti går det att delta i en guidad visning av det gamla skepparhemmet.

“Vi ska köpa vingar för pengarna”

Vår kära Sophiamölla står just nu utan vingar. I slutet av förra året togs de gamla vingarna ned sedan det konstaterats att de var så drabbade av röta att de utgjorde en säkerhetsrisk. Samtidigt startade arbetet med att få fram nya vingar till möllan. Styrelsen för möllan är nu mitt uppe i detta arbete. Studiebesök har gjorts

Yttrande angående planerad utvidgning fastigheten Stubbarp 39:3

Till WSP Sverige AB Att: Maria Andersson Box 574 201 25 MALMÖ Efter avgränsningssamrådet arrangerat av Välinge Innovation Sweden AB (8/11-2018) önskar jag att avge följande synpunkter på den planerade utvidgningen av verksamheten inom fastigheten Stubbarp 39:3 m fl i Viken i Höganäs kommun. Den aktuella anläggningen ligger nära trafikplatsen vid Prästavägen vid 111:an, och därmed i

Det blir en Vikenfest 2019!

VKB:s styrelse har beslutat att det ska bli en Vikenfest nästa år. Den kommer att äga rum sista helgen i juli, 27 och 28 juli. Vi planerar för en hamnfest under lördagen, kanske med ett förstärkt maritimt tema, och en kulturhistorisk söndag. Under hösten lägger vi upp några av riktlinjerna. Efter nyår sätter planeringen igång på allvar.

Tack alla företag som gör Vikenfesten möjlig!

Vikens Kultur- och Byaförening vill rikta ett stort och varmt tack till alla företag som stöttar oss och gör det möjligt för oss att arrangera Vikenfesten. Tack sponsorerna Fremlab, Öresundskraft, Höganäs Energi, Tre Revisorer i Hbg, Advokatfirman Lindahl, Bildeve, Bästa Bostaden, Per i Viken och UP-hallen. Tack till följande företag som skänkt vinster till VKB:s lotteri: Sans

Vikenfesten den 28 och 29 juli

Missat inte årets upplaga av Vikenfesten. Två dagars fullmatat program erbjuds! Ett programblad har delats ut till hushållen i Viken. På lördagen är det marknadsdag i Vikens hamn. Det blir försäljning av mat och hantverk. Lotterier. Våfflor, thaimat och korv till försäljning. Kom och lyssna på Husarsextetten som spelar mellan kl 10 och 12 och Viken Big

Trädgårdsrunda i Paul Jönska trädgården

Helgen den 16 och 17 juni är det dags för Trädgårdsrundan i Nordvästra Skåne. Paul Jönska gården deltar. Välkommen att ta en titt på denna unika trädgård när den står i nästan full blomning. Läs mer om trädgården under fliken Kulturskatterna/Paul Jönska gården som du hittar på hemsidans meny. Under trädgårdsrundan är det öppet mellan kl 10-17.

Badsäsongen har börjat

Nu är sommaren här. Samtliga tre bryggor vid heden är nu ilagda och alla VKB:s hytter är uthyrda. Grähsa brygga vid hamnen håller på att repareras. Hela grundkonstruktionen byts ut. Arbetet beräknas vara klart i början av juni. Trevlig sommar!