Vikens Kultur- & Byaförening

Styrelsen

Richard Sandström

Ordförande
Viken nörd som bott här i 25 år – har faktiskt försökt flytta men det gick inte.

Älskar Viken, natur, havet, barnen, barnbarn och golf.

Klas Ericson

Vice ordförande

Född och uppvuxen i Uppsala. bott många år i Bromma. Bor i Gamla Viken sedan 2013.

Har arbetat med ekonomi och finans större delen av mitt yrkesverksamma liv.

Numera pensionär. Släktforskar och samlar på gamla bilder, främst från Viken.

Lisbeth Ryberg

Sekreterare​

Har deltagit i Konstgruppen där Sara Stenlund tagit fram en skulptur för VKB genom bröderna Kocks donation.

Jag har Vikengener sen 1658, är intresserad av och vill gärna förmedla Vikens historia.

Hjälper till med tipspromenader, Byaluren, medlemsrekrytering och vad som behövs vid alla våra event.

Styrelsearbetet har gett mig nya kompisar i VKB och många intressanta samtal med medlemmarna.

Christina Norström

Kassör

ÖNH-läkare, verksamhetschef i Ängelholm, Lund och Malmö.

Nu pensionär. Bott i Viken sedan 2006.

Barbro Ahlqvist

Vice sekreterare
Jag kom till Viken första gången 1975 då jag just träffat min man vars föräldrar hade sommarhus i här. Sedan 2017 har jag bott här permanent.

Jag är uppvuxen i Vällingby i Stockholm och sedan levt och arbetat mest i Västerås.
Jag har jobbat med fastigheter bland annat.

Jag tycker det är spännande att höra om Vikens historia och det är kul att få vara med om värna om allt det fina som Viken är.

Marco Hagblom

Ledamot

Uppvuxen i Lerberget emigrerad till Viken.

Bra på att skrota rundor på loppisar. Gillar att resa och laga mat. Älskar havet

Erik Juelsson

Badhytt- och bryggansvarig

Jag är en gammal Vikenbo som härstammar från Svanebäcks gård.

Är gift med Lena och vi har tre barn och fyra barnbarn här i Viken-Lerberget. Jag har nyligen pensionerat mig från Höganäsbolaget där jag arbetat med produktion av metallpulver och inom HR.

Inom VKB är jag framförallt ansvarig för uthyrning och underhåll av våra badhytter och bryggor.

Sofie Wingren

Ledamot

En av de nyare styrelsemedlemmarna.

Jag flyttade till Viken som 7 åring och har sedan dess varit involverad i allt från gymnastik till jollesegling i Viken.

Byn ligger mig varmt om hjärtat och jag tycker det är viktigt att vi bevarar den väl.

Migle Maria Maasing

Suppleant

Nyinflyttad konstnär och epikuré.

Tidigare jobbat med kultur i Halland. Vill bidra till ett hållbart och levande Viken.

Carina Wander Levin

Suppleant

Uppväxt i viken och återinflyttad som vuxen sedan ett par år. Studerar till ört- och näringsterapeut.

Driver VikenHäxan där jag arrangerar pyssliga evenemang och tovningskurser. Tillverkar och säljer hemslöjdade hantverk och handrörda naturvårdsprodukter.

Har arbetat som säljare och eventkoordinator under flera år och brinner extra för evenemang, mingel och nätverkande. Viken ligger mig varmt om hjärtat inte minst för dess härliga natur och byanda.

Elisabeth Schönbeck

Suppleant

Jag har bott i Viken sedan 1985, och har två söner, som idag är utflugna.

Viken är en by man lätt blir förälskad i, och här ville jag att barnenskulle växa upp.

Jag är med i VKB för att jag vill värna om vår gamla fiskeby och bevara dess kultur, samtidigt som jag vill medverka till förändringar och förbättringar som kommer alla Vikenbor till godo.

Olof Engvall

Redaktör för Byaluren​