Valborgstal Olof Engvall 2024

Valborgstal Olof Engvall 2024

Tack – VKBs ordförande Dick Sandström

Jag heter Olof Engvall. För precis 14 år sedan höll jag mitt första valborgstal i vårt älskade Viken – det är lika många år sedan jag tog över som redaktör för Vikens alldeles egna tidning Byaluren.

Och på tal om Byaluren – Om några veckor landar det 60e numret av Byaluren i våra brevlådor – alldeles gratis efter VKB sedan starten för 30 år sedan har bestämt att Byaluren – det är nåt som alla Vikenbor ska få ta del av. Tack VKB. Tack alla ni som är med och bidrar med era berättelser i Vikens alldeles unika tidning.

Men NU till syftet med mitt tal till Viken och Våren!!!

Temat för Valborgstal är en hyllning till vår växande by, en hyllning till världens starkaste Björn, en hyllning till ideella krafter som ger liv åt byn och en hyllning till den yrvakna våren.

1.Så min första HYLLNING, mitt första VÄLKOMMEN riktar jag ikväll till alla NYINFLYTTADE som kanske firar sitt första Valborg här på stranden…eller sitt andra, eller sitt tredje.

För anledningen till att vi är så många ikväll är att vi älskar Viken och Valborg…+ Viken vuxit med kraft de senaste åren (faktiskt 550 personer på 4 år)

…..Så… Viken utvecklas, förbättras, moderniseras…men behåller ändå sin SÄRPRÄGEL, historia och unikitet. Detta har vi ansvar att tillsammans VÅRDA!

För 22 år sedan flyttade jag hit…. Vi har tillsammans med våra barn upplevt 22 år av ogenerad lycka över vår lycka. Här är vi hemma – här är vår hamn i livet!

När jag för första gången, som tonåring besökte Viken kändes DET som att komma till en annan värld – det var något magiskt över alltihopa. Kanske kändes det som en saga, en dröm om en plats som fanns sagans by…

Och det är ju alldeles sant… Vi behöver inte söka länge i Vikens historia för att påminna oss om att det faktiskt är en sagoby vi lever i. Även om det var siciliens kullar som inspirerade Rune Andreasson när han skapade världens starkaste Bamse… så var det ju här som Bamse FÖDDES. Faktiskt i huset bredvid där jag bor – på Kalvlyckevägen, rakt över Svanebäcks Förskola…

Jag tror att arvet efter Bamse är ett osynligt rättesnöre för mig och kanske rent av vår by… andemeningen är att vi ska va lite som Bamse – Vänliga, omtänksamma, snälla och alltid redo att hjälpa till.

För som nyinflyttad i Viken får nypa sig i armen både en och två gånger – det är nästan för bra – folk ÄR snälla, vänliga, hjälpsamma och HÄLSAR på varandra – ja människor man inte känner personligen… möter blicken och SÄGER HEJ PÅ DIG

För det vet ni ju…i Viken hälsar vi på varandra – alltid och utan undantag….Men ta det lugnt alla ni nyinflyttade, man får missa tre hälsningar på ett år… sen får man flytta till…. Jonstorp

Skämt åsido – Varmt välkomna alla ni nyinflyttade som tagit Viken till ert hjärta och

därmed berikar livet för oss som bott här en tid. Tack för att ni flyttade in med oss! Valborgstal Olof Engvall 2024

2. Min andra hyllning går till Vikens alla ideella hjältar… till er som med ideella insatser och brinnande engagemang betyder oändligt mycket för vår by.

…exempelvis Årets Vikenbo…Stig Ewaldsson – vilket historiker, vilken gentleman, vilken medmänniska. Tack VKB för bra val av Årets Vikenbo!

Efter 14 år som redaktör för Byaluren VET jag att det finns många Stig i vår by…enastående personer som ger sitt bästa för vårt bästa!

För i vardagen är det de många insatserna från de många hjältarna som gör den verkliga skillnaden… alla föräldrar som engagerar sig i idrotten, ni som kämpar med att hålla hamnen levande, möllans vingar snurrande…. företagen framgångsrika… föreningar, stiftelser och alla våra kulturskatter levande…. – med gemensamma, ideella krafter och personligt engagemang gör ni skillnad!

Vi vet vilka ni är och ni förtjänar vårt stöd, vår respekt och vår uppskattning!

Så TACK alla ni ideella hjältar… vars kärlek till Viken formar vår sagoby.

————–

3. Avslutningsvis är det dags att rikta uppmärksamheten mot VÅREN… vars dofter, ljud och värme sköljer mot våra vintertrötta själar och fyller på med livslust.

Givet den allvarsamma tid vi lever i – med prövningar på många plan.. BEHÖVER vi sol, glädje, skratt, kärlek & Vikens fagra skönhet i vår- och sommarskrud.

Nu börjar den stora njutningen för det är precis just nu som säsongens alla fröjder

ligger för våra fötter – på en plats som är livets vackraste.

Och för att hjälpa oss sjunga in Valborg och våren har vi redan fått lyssna på Vikens låtskrivare André Rehnström – som nyss sjösatte sin nya hyllning till Våren och Kullahalvön…så för att skicka lite extra uppskattning till Andre lånar jag några rader från hans visa till mitt avslut….

Nu tänder vi en eld

När vinter blir till vår

Mörker blir till dag

Tiden läker alla sår

Nu kommer hoppet åter

Här tar spänningarna slut

När sorgerna släpper

Föds nya attribut TACK Andre – det var vackert!

Mitt Valborgstal är till ända – tack för att jag fick prata med er – det var en ära.

Nu ropar vi TILLSAMMANS in våren – med ett trefaldigt skånskt Leve…

– den leve…HURRA – HURRA – HURRA

Glad valborg – glad första maj – tack för mig!