Information från Höganäs kommun

Härmed kungörs samråd över förslag till detaljplan för Stubbarp 39:1 mf.fl. i Viken, Höganäs kommun. Kommunen har tagit fram ett förslag till en ny detaljplan. Syftet med detaljplanen är att möjliggöra en utbyggnad av företaget Pervanovo Invest AB samt skapa en attraktiv infart till Viken.

Pervanovo Invest AB har för avsikt att utöka den befintliga verksamheten med lager, kontor och parkeringsplatser. Förbindelsegångar föreslås mellan den tänkta bygganden i planförslaget Stubbarp 39:1 och befintlig byggnad på fastigheten Stubbarp 39:3. Syftet med förbindelsen att koppla samman byggnaderna och på så sätt förbättra interntrafiken och på så sätt effektivisera arbetsflödet inom verksamheten.

Syftet är även att skapa en attraktiv infart till Viken, genom att den planerade byggnationen anpassas till landskapsbilden. Den tänkta byggnaden förväntas uppföras i skånsk lantbruksstil och byggnaden ska därför anpassas till omgivningen gällande volym, utseende och aktiekur. Den tänkta bygganden kommer till stor del att skymma den befintliga fabriksfasaden som syns från Prästavägen, öster om planområdet. I planförslaget ingår även att skydda stengärdet i planområdets norra del mot väg 111.

Förslaget överensstämmer med kommunens översiktsplan. Genomförandet av detaljplanen kan inte antas medföra en betydande miljöpåverkan. Samråd ska inte ske med annat land enligt 6 kap. 13 § miljöbalken.

samrådet pågår mellan 21 oktober – 10 november 2024

HÄR FINNS SAMRÅDsFÖRSLAGET

Samrådsförslaget finns under samrådstiden tillgängligt digitalt på Höganäs kommuns hemsida: www.hoganas.se/dp samt utställt i pappersformat på Samhällsbyggnadsförvaltningen, Stationshuset, Järnvägsgatan 8 i Höganäs, vardagar under ordinarie kontorstid 8:00-17:00.

SAMRÅDSMÖTE

Samrådsmöte hålls 28 oktober 2024 mellan 16:00 – 19:00 på parkeringen på Höganäsvägen 131. Vi finnas tillgängliga på parkeringen mellan Tempo och Vikens Lantmän för att besvara frågor och funderingar. Välkomna!

SYNPUNKTER

Den som vill lämna synpunkter på förslaget är välkommen att framföra dessa skriftligen under samrådstiden till Höganäs kommun, Planavdelningen, 263 82 Höganäs eller till kommunen@hoganas.se. Sista dagen för samråd är den 10 november 2024.

Vid lämnande av synpunkter, vänligen uppge diarienummer KS/2022/294.