JOHN var ett vanligt namn på fartyg för hundra år sedan och det har inte varit möjligt att fastställa identiteten.
Det finns två tänkbara fartyg, och om någon besökare kan lämna någon ledtråd är vi på museet mycket tacksamma.
Den första möjligheten är barkskeppet JOHN, byggt 1872 i Hernösand med namnet ELISABETH.
Hon såldes till Norge 1893 och fick där namnet GLOMMEN, men återbördades till Sverige 1900 av ett rederi i Norrtelje.
Hon fick nu namnet JOHN.
Den 7 november 1911 inkom skeppet till Helsingborg på resa Aalborg-Norrland i barlast sedan hon börjat läcka kraftigt.
Vid besiktning befanns hon vara i så dåligt skick att hon såldes till firman Holm & Wonsild i Köpenhamn för upphuggning, vilken verkställdes i Torekow.
Det andra tänkbara fartyget är skonerten JOHN, byggd 1849 i Hobro som danska SØMANDEN.
Våren 1901 inköptes hon av ett rederi i Landskrona och fick då namnet JOHN.
Fartyget mätte 105 bruttoton och efter seglationen 1909 fann rederiet att hon var utsliten och i november 1909 såldes hon till Råå Varfs AB för upphuggning.
Namnbrädan är till synes i mycket gott skick, vilket stämmer gott med de bägge ovan nämnda fartygen seglade med namnet JOHN under endast ca 10 år.