Denna slitna namnbräda har suttit på en brigg, som byggdes 1877 i Finland och då hette HANGÖ.
I maj 1892 köptes fartyget av skepparen Bengt Göransson, Raus, sjökapten Bernhard Lundh, Arildsläge och gavs namnet GUNNAR.
1896 blev sjö-kapten Christian Larsson i Arildsläge huvudredare sedan han köpt 1/15-del från Göransson.
Ett flertal kullabor köpte andelar i briggen.
På resa Sunderland-Halmstad med last av stenkol hade GUNNAR ankrat utanför Halmstad, då hon i en styv sydvästlig kuling den 29 december 1897 draggade och drev iland 300 m sydost yttre vågbrytaren.
Switzers bärgningsångare ØRESUND tillkallades och fick ett hårt jobb att gräva loss GUNNAR.
Den 6 januari 1898 var kanalen klar och briggen kunde dras flott, men vid besiktning befanns skadorna så stora att hon blev kondemnerad.
I slutet av mars 1898 såldes hon på auktion för 3250 kr till skeppsbyggmästare Wiggo Frandsen och sjömanshusombudsmannen Johan Lindström i Halmstad och blev nu reparerad vid varvet.
Som befälhavare utsågs också en Halmstadsbo, Oscar Kihlberg.
Men redan år 1900 blev Kristian Persson från Brunnby befälhavare och i februari 1905 köptes GUNNAR av lantbrukaren Jöns Pettersson i Bräcke.
Hon skiftade ofta befälhavare och även rederiet ombildades ett par gånger.
Från 1908 var handlanden Bengt Nelson i Jonstorp huvudredare.
Trots att GUNNAR inte var så väldigt gammal hade hon tjänat ut 1910 och då våren kom 1911 beslöt rederiet att sälja henne till C Swensson i Viken för upphuggning.
Sålunda hamnade namnbrädan här i Viken!