SOFI
Denna kombinerade namn- och hemortsbräda är ganska märklig, då man skrivit SOFI FRÅN WIKEN.
Men det är kanske just därför som brädan är bevarad!
Detta innebar nämligen att när skutan såldes var man tvungen att ta bort brädan, såvida hon inte stannade i Viken.
Fartyget byggdes 1878 i Ekenäs för skepparen A Olsson därstädes.
Hon var liten, mätte 38 brt och hade en längd av 16,36 m och en bredd av 5,14 m.
År 1879 såldes hon till M H Flygare i Engelholm.
Något hände fartyget 1885, ty den 15 juni 1886 skrevs ett intyg om att SOFI blivit helt förbyggt ovan vattnet och försedd med nya master och nytt bogspröt.
Detta skedde i Kylley på Gotland och man kan därför antaga att hon gjort haveri i gotländska farvatten.
Sedan Flygare avlidit 1889 såldes SOFI av sterbhuset våren 1890 till skepparen Petter Ohlsson (1840-1926) i Wiken.
Det var således nu som namnbrädan tillverkades.
Den 12 januari 1897 skrev Ohlsson under ett köpebrev, varigenom SOFI för 3500 kr såldes till skepparen Nils Petter Walter i Höganäs.
Då var det alltså dags att plocka bort namnbrädan och förmodligen hängde Ohlsson upp den på någon vägg i sitt hus.
SOFI själv seglade sedan för Walter fram till den 22 augusti 1905, då hon lastad med sten från Varberg till Malmö sprang läck utanför Falkenberg och fick bogseras in i hamnen, där hon sjönk mitt för tullkammaren.
Walter lät kondemnera SOFI, som sedan inropades av skepparen Nils August Andersson i Falkenberg.
Fartyget bärgades och reparerades och kunde åter sättas i trafik i februari 1907.
Efter ett år, i april 1908, försåldes SOFI till Tyskland och gick för oss okända öden till mötes!