logo

na
 V K B
na
 Paul Jönska Gården
na
 Sophiamöllan
na
 Sjöfartsmuseet
na
na
na
na
na
 Valborgsbålet
na
 Nationaldagen
na
 Vikenfesten
na
 Byaluren
na
na
na
na
na
 Viken Aktuellt
na
 Vikenpromenader
na
 Kort m.m.
na
 Länkar
na
 Hem
na

Byaluren 30


Byaluren 30 Byaluren 30


Utdrag ur en del artiklar


Berättelse om Vikens hamn genom tiderna
Del III 1950-2000
"Vatten i hamnen.
Vikens dröm inför sommarens säsong"

(Så löd en rubrik i SKÅNSKA SOCIALDEMOKRATEN lördagen den 21 mars 1953.
Vi saxar här den del av artikeln som behandlar Vikens hamn och som utgör en ögonblicksbild av tillståndet för 56år sedan.
Text: Pilo med teckningar av signaturen Crona.)


Byaluren 30
Till vänster chefen för Vikens skeppsvarv Arvid Lydström. Därbredvid rustar några av hans mannar ut HG 1978 av Arild för nya duster med sundet.


Viken ser så härårs, knappt mornad efter vintersömnen, ut som en slumrande idyll. Men idoghetens puls slår där och det väna municipalsamhället har minsann vardagsproblem. Till de verksamma männens drömmar införåret hör ett vattenverk, ytterligare utbyggnad av kulvertledningar och vatten i hamnen. Den är inte torrlagd men farligt på väg att bli det, och nu klamrar man sig fast vid Väg och Vattens löfte om uppmuddring.

John Oltin i municipalfullmäktige, varvsbasen Arvid Lydström och skeppare Viktor Påhlsson är alldeles ense om önskelistan. Säkert har de alla vikenbor med sig.

Tills nyligen hade Viken både lots och tull - nu har det tagits ifrån badorten. Men dit hittar ändå månghundrade kuttrar från hemma- och bortahamnar när sommaren klätt opp de nätta täpporna och mänskorna gjort sitt för att feja och pynta.

Vikens hamnkontor har nog inte byggts för att imponera. Den lilla kåken trycker mellan något som kan kallas sjöbodar, och på långt håll ser det ut som om den sökt drapering i fiskegarnen till torkning runtom. Det är naturligt om hamnkontorsbasen Calle Brytz hellre spanar efter vad som kan komma sjö- än landvägen. För det mesta tittar han förgäves.

-Vad ska båtar göra här, undrar förtrytsamt skeppare Viktor Påhlsson. Han har just rundat hamnkontorsbodens gavel, låter ett sjövant öga gå ut över Sundet. Det är snart tid att sticka ut. Viktor Påhlsson har egen skuta, 190-tonnaren Persiwald. Men den kan han inte ta in i hemmahamnen, Viken.

-Hon får ligga i Råå på vintern. Hit kommer jag inte med henne så länge inloppet är igensandat och hamnen så grund, så man tar i botten om man inte seglar med flatekor. Förr kunde 350-tonsskutor gå in i Vikens hamn, påminner Viktor Påhlsson. Nu kommer inga för de vet att i inloppet havererar de. Är det inte på tok att när handlaren Ljunggren, tar hem trädgårdskalksten från Öland måste skutan lossa i Höganäs. Sen får godset tas landvägen hit.

-Titta där, säjer Viktor Påhlsson och gör en gest mot ett upplag röd sandsten. Den ligger några meter från en fin kaj, och så ska den behöva tas hit landvägen. Å här ligger en präktig trålare. Fiskarpojkarna som äger den, kommer inte ur hamngattet med henne, som det är nu.

Här behöver min själ rensas opp. Viktor Påhlsson ler så knipslugt vänligt när han brassar av så man förstår att bakom orden ligger en djup kärlek till Viken och Vikens hamn.

-Påhlsson har rätt - instämmandet kommer från chefen för Vikens skeppsvarv, Arvid Lydström.

Här kan snart inte de minsta flytetyg gå in. Vore hamnen användbar skulle större båtar komma hit, så fint ligger Viken till. Som det nu är måste en hel del både för samhället och omlandet gå till andra hamnar - även när det kommer sjövägen. Och det är ju rent galet. Kajerna är bra runt hamnbassängen, den kunde bli bra för vinterliggare.

- Nu ska det visst bli en ändring ändå, tillägger Lydström med hoppfullare tonfall. Väg och Vatten har lovat oss muddring inom tio dagar. Vi går och väntar på att hamnen äntligen skall bli segelklar igen. Hur länge har det egentligen va´tt igenproppat?

- Ja, när va de? - jo -49, då min Persiwald blev fast och miste rodret i inloppet. Det haveriet kostade mig fyratusen - lite för dyr entré till hemmahamnen, bevars. Det vore en välsignelse, säger de båda, om muddringen blev av. Bara för några dar sedan skulle "Silvia" ha motorbyte och det var ett vågstycke att ta henne in och ut vid högvatten. I lördags blev en trålare fast. Inte kan det fortgå så inte.

-Här har inte flutit in någon last på fleraår. Sjöns folk vänjer sej av med att gå till Viken. Det är synd det, menar Lydström. När vi miste lotsen var det ett hårt slag. Inte får vi ha tullstation heller - så det ser ut som om vi hade kommit i onåd. Men jag tror vad jag tror, jag. När personalen finns kvar, och den är kompetent, borde väl båtar kunna klareras här, särskilt om det nu blir öppning i hamninloppet igen. Vi har haft lots och tull sen 1880 - ända tills nyligen. Och än ligger vi vid sundet och än har vi hamn...

-Kanske ljusnar det igen. Och inte tänker vi slänga yxan i Sundet. ...........ochålen behöver andas

-Se, det räcker inte att bara rensa i hamninloppet. Vågbrytaren släpper igenom sanden alldeles för lätt. Innanför den vill vi ha en förtöjningsbrygga för segelbåtar och en ordentlig opprensning av hamnbotten också. Hela bassängen behöver göras vid, för båtarnas skull och förålens.

I Viken fiskar ett tiotal lagål, då mörkret faller på. Tidvis liggerål i kistor för flera hundra tusen kronor i hamnen, men häromåret hände det att det "surnat till" i hamnbotten så massor avål strök med.

Det är dålig ekonomi.

-Det är min själ knepigt nog att hållaålen kvar - ska så förtjänsten glida en ur händerna också, då kan man hälsa hem. Det där hänger ihop med kloakfrågan och vattenfrågan - men de´ är inte vår sak. Hör med John Johansson och Oltin - han heter också John förresten.

-Tack för det Påhlsson.

-Ingenting, ingenting säjer skepparen, ruggar lite i solen och funderar om han inte ska sticka in till Råå och känna om Persiwald ligger som hon ska efter vintern. Så man kan börja känna sig för om frakter - pappersved, koks eller briketter - längs kusten eller på Finland.



Tryck på den Byalur du önskar läsa

1  2  3 - 4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  29  31  32  33  34  35  36  37  38  39